Het directietekort



Jarenlang lezen we het overal in het nieuws: het lerarentekort. Eerst kwamen de waarschuwingen, waar zoals vaak niks aan werd gedaan, en plots stond men voor een voldongen feit voor de komende schooljaren.
We zien eindelijk dat het toch wel aan vele verschillende zaken ligt, en stap voor stap wordt er gepraat en komen er oplossingen. Mooi zo!

Wat we echter vaak vergeten, lezen we hier in de titel. Scholen vinden geen directie meer. Gek, dat is toch een mooi beroep, de grootste eer die je kan krijgen in een school?
Toch denken veel mensen er anders over, en net zoals zij-instromers in het lerarenberoep stoppen zij al snel met hun functie als directeur.

De oorzaak is natuurlijk niet ver te zoeken, want die vinden we ook terug in het (lange) lijstje van de leerkrachten: te veel werk, te veel planlast, te veel stress.
Want alle administratieve last die de leerkrachten krijgen van de overheid, krijgt de directie natuurlijk ook. En dat is niet alles: wat met de grote zorgvraag van de leerlingen?
Wij doen natuurlijk ons best, maar de directie steunt ons hierin. Ze ontvangen ouders, gaan mee in overleg met leerlingenbegeleiding en CLB, ontvangen leerlingen die op het matje moeten komen...
En dat wordt ook maar allemaal steeds meer en meer.

Weyts schuift het probleem deels af op een pensioeneringsgolf, simultaan met een toegeving dat het toch een 'veelzijdige en uitdagende job' is. Het afschuiven op een golf is zichzelf natuurlijk vooral wat indekken, al is dat denk ik niet nodig. Het directietekort kan je eigenlijk niet loskoppelen van het lerarentekort, en deze zijn al decennia in de maak. Daar heeft Weyts bitter weinig aan bij te dragen, maar we kijken natuurlijk wel naar hem voor de oplossingen.

Enkele van die oplossingen zijn bijvoorbeeld een betere verloning voor directeurs en uitbreiding van de adjunctfunctie in het basisonderwijs. Een mooie start, want je verdiende als directeur niet veel meer dan als leerkracht, terwijl je veel meer werk had. Daarnaast spreekt hij ook over een 'kernprofiel', maar dat is volgens een aantal partijen niet genoeg. Net zoals leraren, hebben directeurs ondersteuning nodig wanneer ze starter zijn. Dat, en natuurlijk de hele hervorming van het onderwijs, zou wel eens kunnen helpen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Bezoek 'Ons Huis' te Mol

Een brug voor Ex-Okan-Leerlingen (WES 4)

Beste dokter, help ons echt verder, vertel ook iets over gebarentaal.