De echte onderwijsexperts willen alleen werkbaar werk in een werkbaar kader. (WES 4)
Hier ben ik weer met mijn update over de onderwijsexperts!
Vandaag is het de gewezen secretaris-generaal van het COC, Jos Van Der Hoeven, die reageert op voorstellen van onderwijsexpert Dirk van Damme van de 'raad der wijzen'. Trouwe lezers weten al welke richting dit uitgaat. Een van de voorstellen waar ik sterk achtersta, is de maatregel om startende leerkrachten een volledig schooljaar aan te werven. Wat ik nog niet wist, is dat dit voorstel twintig jaar geleden ook al is gedaan door de toenmalig gewezen onderwijsminister, Marleen Vanderpoorten, in de vorm van vervangingspools. Klinkt fantastisch, maar waarom is deze maatregel er dan niet? Wel, de opvolger van Vanderpoorten, Frank Vandenbroucke, schafte als eerste deze vervangingspools af om te besparen. Diens kabinetchef was niemand minder dan zelfverklaard onderwijsexpert Dirk van Damme.
Er komen nog een aantal spraakmakende maatregelen aan bod, waaronder de 38-urenweek. Schijnbaar is het gesprek hierover al vaker gevoerd, en is er altijd bepaald dat de zwaarte van iedere lesopdracht onmogelijk te meten is. Die conclusie konden ze in 1989 al trekken, maar vandaag de dag is die alweer vergeten.
Het voelt alsof de onderwijsexperts alles uit het verleden vergeten, of bestempelen als fout en verouderd (zoals regelgeving en verworven rechten). Hoewel men een raad heeft ingelast, bestaat deze vooral uit leden die al deel uitmaakten van het beslissingsorgaan of leven in een ivoren toren. Zo voelen al deze beslissingen: er is weer niet geluisterd naar het werkveld.
Leraren, de echte onderwijsexperts, zouden graag willen dat er eens naar hen werd geluisterd. Een enquête bij deze experts gaat mijn inziens al meer opbrengen dan een verzameling van een twintigtal experts waarvan er één altijd in het middelbaar onderwijs heeft gestaan als leerkracht en nu met pensioen is. Stop met altijd maar zaken te veranderen zonder het werkveld te betrekken. Leerkrachten hebben niet veel nodig, maar wel werkbaar werk in een werkbaar kader. Het zou fijn zijn om wat respect te krijgen en niet elk jaar opnieuw door nieuwe hoepels te moeten springen, om dan te worden bespot door de halve maatschappij.
https://www.demorgen.be/meningen/de-echte-onderwijsexperts-willen-alleen-werkbaar-werk-in-een-werkbaar-kader~b8df3cc5/?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTAAAR1Cj14Y-uxFrdCyF9-tf8NTG9JyUzyzNJ664qlW5ro_RMvshFpd8-pO_ig_aem_AUP6dj5K6uVaZdzkljJdlBxM8Gocfw03CEgEEYUBJ7zSAdarGaWOn8pqv0wEUhLPpj7YjwOWT4IHvCphSpfkOzWe&referrer=https://www.facebook.com/
Vandaag is het de gewezen secretaris-generaal van het COC, Jos Van Der Hoeven, die reageert op voorstellen van onderwijsexpert Dirk van Damme van de 'raad der wijzen'. Trouwe lezers weten al welke richting dit uitgaat. Een van de voorstellen waar ik sterk achtersta, is de maatregel om startende leerkrachten een volledig schooljaar aan te werven. Wat ik nog niet wist, is dat dit voorstel twintig jaar geleden ook al is gedaan door de toenmalig gewezen onderwijsminister, Marleen Vanderpoorten, in de vorm van vervangingspools. Klinkt fantastisch, maar waarom is deze maatregel er dan niet? Wel, de opvolger van Vanderpoorten, Frank Vandenbroucke, schafte als eerste deze vervangingspools af om te besparen. Diens kabinetchef was niemand minder dan zelfverklaard onderwijsexpert Dirk van Damme.
Er komen nog een aantal spraakmakende maatregelen aan bod, waaronder de 38-urenweek. Schijnbaar is het gesprek hierover al vaker gevoerd, en is er altijd bepaald dat de zwaarte van iedere lesopdracht onmogelijk te meten is. Die conclusie konden ze in 1989 al trekken, maar vandaag de dag is die alweer vergeten.
Het voelt alsof de onderwijsexperts alles uit het verleden vergeten, of bestempelen als fout en verouderd (zoals regelgeving en verworven rechten). Hoewel men een raad heeft ingelast, bestaat deze vooral uit leden die al deel uitmaakten van het beslissingsorgaan of leven in een ivoren toren. Zo voelen al deze beslissingen: er is weer niet geluisterd naar het werkveld.
Leraren, de echte onderwijsexperts, zouden graag willen dat er eens naar hen werd geluisterd. Een enquête bij deze experts gaat mijn inziens al meer opbrengen dan een verzameling van een twintigtal experts waarvan er één altijd in het middelbaar onderwijs heeft gestaan als leerkracht en nu met pensioen is. Stop met altijd maar zaken te veranderen zonder het werkveld te betrekken. Leerkrachten hebben niet veel nodig, maar wel werkbaar werk in een werkbaar kader. Het zou fijn zijn om wat respect te krijgen en niet elk jaar opnieuw door nieuwe hoepels te moeten springen, om dan te worden bespot door de halve maatschappij.
https://www.demorgen.be/meningen/de-echte-onderwijsexperts-willen-alleen-werkbaar-werk-in-een-werkbaar-kader~b8df3cc5/?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTAAAR1Cj14Y-uxFrdCyF9-tf8NTG9JyUzyzNJ664qlW5ro_RMvshFpd8-pO_ig_aem_AUP6dj5K6uVaZdzkljJdlBxM8Gocfw03CEgEEYUBJ7zSAdarGaWOn8pqv0wEUhLPpj7YjwOWT4IHvCphSpfkOzWe&referrer=https://www.facebook.com/
Reacties
Een reactie posten